HES-PROS KUNDREGISTER: INTEGRITETSPOLICY

Uppdaterad version 04.04.2022

Hes-Pro har förbundit sig att skydda sina kunders integritet. Denna integritetspolicy beskriver hur Hes-Pro Oy (nedan ”Hes-Pro” eller ”vi”) behandlar sina kunders (nedan ”Kunden”) personuppgifter I EU/EES området. Personuppgifter är uppgifter baserat på vilka Kunden kan identifieras, som till exempel namn och telefonnummer.

1. Varför behandlar vi dina personuppgifter?

Behandling av personuppgifter sker till exempel då vi tar emot Kundens kundfeedback eller då Kunden tar kontakt för att hitta en product som passar deras företag. 

Grund för behandling kan vara Kundens samtycke, ett avtal som ingåtts med Hes-Pro, vår rättsliga skyldighet eller ett berättigat intresse i relation till vår verksamhet. Vi behandlar personuppgifter endast till den del som det behövs för följande ändamål:

  • Sköta och utveckla kundrelationen mellan Hes-Pro och Kunden, till exempel:
    • Behandla och besvara kundfeedback (grund för behandling: berättigat intresse)
    • Behandla kompensationsbegäran och krav på ersättning och besvara dem (grund för behandling: rättslig skyldighet)
  • Anordna utlottningar och tävlingar, skicka vinster samt publicera vinnare enligt tävlingsreglerna (grund för behandling: berättigat intresse)
  • Utveckla webbsidan, analysera användningen samt anpassa marknadsföringen (grund för behandling: samtycke). Mer information om de cookies som Hes-Pro använder finns i vår Cookiepolicy.  

Berättigat intresse som grund för behandling baseras på lagen och användning av det förutsätter att den registrerades intressen och rättigheter beaktas mycket noggrant. Berättigat intresse innebär behandling som väsentligen anknyter till den personuppgiftsansvarigas verksamhet och som Kunden rimligen kan anta tillhöra den personuppgiftsansvarigas verksamhet. 

Personuppgifter får endast behandlas för i förväg definierade användningsändamål. Till exempel skickas inte direktmarknadsföring till Kunden baserat på de kunduppgifter som Kunden gett utan Kundens uttryckliga samtycke och kunduppgifterna behandlas inte på annat sätt i strid med denna beskrivning. 

2. Vilka uppgifter samlas in och vilka är datakällorna?

Uppgifterna samlas in direkt från Kunden själv, då kunden är i kontakt med Hes-Pro till exempel för att ge kundfeedback eller för att delta i en tävling. Sådana uppgifter är bland annat Kundens namn, adress, e-postadress, telefonnummer samt uppgifter i anknytning till utlottnings- och tävlingssvar. 

Uppgifter samlas också in i samband med att webbplats används. Vad gäller användningen av Hes-Pros webbplats samlas information som rör användaren in, som IP-adress, webbläsare och tidpunkt för besöket. 

3. Vilka behandlar personuppgifterna?

På Hes-Pro behandlas personuppgifter av personer i vars arbetsuppgifter det ingår att underhålla och administrera tjänsterna i fråga. För att behandla saken kan uppgifterna överlåtas internt i Hesburger-företagsgruppen.

Vi använder också tredjepartstjänster vid behandlingen av personuppgifter. Vi förutsätter att uppgifterna endast används för att uppfylla ovan beskrivna ändamål. 

Uppgifter överlåts till följande parter utanför Hes-Pro:

  • Till företag som ansvarar för underhåll och utveckling av Hes-Pros IT-tjänster.
  • Till leverantören av betalningsförmedlingstjänster samt företag som tillhandahåller transporttjänster.
  • Till brottsbekämpande myndigheter och andra myndigheter om det behövs till följd av lag, förordning eller laglig begäran, för att utreda brott eller försvara sig mot eller framställa rättsliga anspråk.
  • Till försäkringsbolaget för skadereglering. 
  • Till köparen av verksamheten vid eventuell försäljning av affärsverksamhet eller annat förretagsarrangemang.   

4. Överföring av uppgifter till tredje länder och skyddsåtgärder vid överföring

Hes-Pro kan använda också underleverantörer vid behandlingen av personuppgifter och i samband med detta behandlas uppgifterna också utanför Europeiska unionen (EU) eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). Om personuppgifter överförs utanför EU eller EES-området säkerställer vi tillräckligt skydd av personuppgifterna till exempel genom att använda standardavtalsklausuler som godkänts av EU-kommissionen.  

5. Dataskydd

Hes-Pro vidtar tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifter mot obehörig åtkomst, överföring, radering eller annan hantering som kan äventyra informationssäkerheten. Registret lagras elektroniskt. Användning av registret samt ändring och behandling av uppgifter sker endast med användaridentifiering med flera behörighetsnivåer genom en krypterad applikation. Endast utsedda personer som fått i uppdrag att underhålla och hantera systemet får använda registret. Uppgifterna i registret skyddas mot åtkomst utifrån och användningen av registret övervakas.

6. Hur länge sparas uppgifterna?

Uppgifterna sparas enligt följande: 

  • Kundfeedback och kompensationsbegäran: Uppgifterna raderas inom ett (1) år efter att Kunden lämnat kundfeedbacken. Uppgifterna kan dock sparas längre vid behov, om det finns ett motiverat skäl för det såsom kompensation som betalats till kund baserat på kundfeedback eller skadestånd eller något annat lagstadgat skäl. 
  • Uppgifter om deltagare i utlottningar och tävlingar: Uppgifterna raderas då vinnaren har kontaktats och vinsterna har delats ut.
  • Uppgifter från webbplatsen: Specificerad information om lagringstiden för cookies finns i vår separata Cookiepolicy.
  • Övriga kunduppgifter: Uppgifterna sparas så länge som det är nödvändigt för att uppfylla något av ovanstående behandlingsändamål.

7. Information om automatiserat beslutsfattande (profilering)

Hes-Pro utför inte automatiserat beslutsfattande såsom profilering baserat på Hesburgers kundregister.

8. Kundens rättigheter

Kunden kan utöva nedanstående rättigheter genom att skicka ett brev eller e-postmeddelande till Hes-Pro.

Rätt till åtkomst

Kunden har rätt att granska sina uppgifter. 

Rätt att kräva rättelse av fel

Kunden har rätt att kräva rättelse av inexakta eller felaktiga uppgifter. 

Rätt att kräva radering av uppgifter

Kunden har rätt att kräva att hans eller hennes personuppgifter raderas från Kundregistret (”rätt att glömmas bort”). Hes-Pro vidtar åtgärder för att radera uppgifterna utan opåkallad försening på Kundens begäran såvida det inte finns juridiska skäl att neka raderingen.  

Rätt att begränsa och motsätta sig behandling av uppgifter

Kunden har rätt att begränsa eller motsätta sig behandlingen av sina personuppgifter. Efter Kundens begäran ska Hes-Pro inte längre behandla Kundens personuppgifter, såvida det inte finns juridiska skäl för det.

Rätt att överföra uppgifter från ett system till ett annat 

Kunden har rätt att erhålla sina personuppgifter på ett organiserat och allmänt godtaget sätt så att Kunden kan överlåta uppgifterna till en annan personuppgiftsansvarig.

9. Rätt att framställa klagomål

Kunden kan framställa ett klagomål om behandlingen av personuppgifter till en myndighet i det EU-land som han eller hon bor i. Närmare information om nationella dataskyddsmyndigheter finns här:

http://ec.europa.eu/newsroom/article29/item-detail.cfm?item_id=612080

10. Vem ansvarar för dina personuppgifter i registret och vem kan du kontakta?

Personuppgiftsansvarig är Hes-Pro (Finland) Oy.

Kontakta oss per brev eller e-post vid frågor om registret:

Hes-Pro Finland Oy

Terottajankatu 3

20780 Kaarina, Finland

privacy@hesburger.fi